Gluténérzékenység, lisztérzékenység, cöliákia, gabonaallergia.

A gluténintolerancia információs portálja.

Gluténmentes utazás külföldön: irány India!

india

Egy 2-3 éjszakás utazást megszervezni, és utánanézni annak, hogy hol lehet gluténmentes ételeket enni nagy munka. Úgyhogy gondolj csak bele, hogy milyen lehet, ha ezt egy 20 napon át tartó utazásra tervezed meg, ahol egy 15 kg-os hátizsákkal járod körbe Indiát! Martha vagyok, gluténérzékeny, és nekem ez volt a múlt nyári programom. Hadd osszam meg veled a tapasztalataimat!

Nem ez volt az első utazásom Európán kívül. Miután megvettem a repülőjegyeimet és utánanéztem a szálláshelyeknek, a következő dolog, amivel muszáj volt foglalkoznom természetesen az étel volt. Miután nem kevés gasztro-vlogot megnéztem az indiai piacokról és a helyi ételekről, hirtelen egy picit aggódni kezdtem, amikor elképzeltem, ahogy elpróbálom ott magyarázni, hogy mi is az a glutén. Ezért először inkább arra fókuszáltam, hogy hogyan fogom felfedezni az országot, és csak utána kezdtem el gondolkozni azon, hogy hogyan oldom meg az étkezéseket.

Pont egy héttel azelőtt, hogy elindultam volna otthonról, megbizonyosodtam arról, hogy elegendő ételt, nassolnivalót, és fehérje szeletet pakoltam be magamnak. Így akkor sem kellett aggódnom, ha netán tényleg semmit nem tudtam volna kint enni. Az előretervezés mindig a legjobb stratégia, de a valóságban természetesen sosem tudhatod 100%-ig biztosra, hogy mire számíthatsz addig, amíg ki nem érsz külföldre.

Csak hogy picit jobban képbe kerülj, elmondom neked, hogy a hátizsákomnak a fele tele volt étellel. A másik felébe pakoltam minden mást (ruhák, neszeszer, stb.) amire szükségem lehetne a 20 napos gluténmentes indiai utazásom során… miután ezekkel megvoltam, neki is estem a külföldi kalandomnak.

Mielőtt elindultam volna

Rendkívül részletekbe menően utánanéztem annak, hogy mit érdemes és mit nem érdemes enni Indiában, ugyanis bizonyos ételek (mint például a nyers zöldségek és gyümölcsök, vagy a csapvíz) rosszullétet okozhatnak. Gluténérzékenyként fejben tartani mindezt nem volt kis kihívás…de én ezt a kihívást teljesíteni akartam.

Gluténmentes utazás? Megoldható!

Előre szóltam annak a repülőtársaságnak, amelyikkel utaztam, hogy gluténmentes ételekre lesz szükségem a repülőút alatt. Mivel Máltáról 17 órás volt az utazás, így mindenképpen szükségem volt ennivalóra a fedélzeten. Az első repülőúton kaptam gluténmentes reggelit, a másodikon pedig gluténmentes vacsorát. Nagyon finom volt minden! Az átszállásnál az isztambuli repülőtéren voltam, ahol bár rengeteg étterem és kávézó van, nem túl széles a gluténmentes ételek választéka.

Gluténmentes nyaralásom első állomása: Mumbai

Mumbai volt az első indiai város, amit meglátogattunk, és talán az utazásom során a kedvencemmé is vált az összes többi közül. Egyszerűen annyi mindent lehet látni és csinálni! Olyan helyi emberekkel mentünk városnéző túrára, akik egy „Reality Tours & Travel” nevű civil szervezet tagjai voltak. Minden profitot arra használnak fel, hogy segítsenek azokon akik Mumbai nyomornegyedében élnek. Miután meg is látogattuk ezeket a nyomornegyedeket, és picit többet megtanultunk az indiai kultúráról, a hinduizmusról, és a gasztronómiáról, egy elképesztően ízletes vacsorának lehettünk a részesei.

Én leginkább ezeket a gluténmentes éttermeket ajánlanám Mumbai-ban:

1. Revival Restaurant

Ebben az étteremben „thali”-t szolgálnak fel, ami tulajdonképpen egy „all you can eat” fogás, ami különféle indiai ételeket tartalmaz rizzsel és papadammal (ez utóbbi egy vékony, lemez alakú tészta, ami hasonlít a mexikói tortillára). Az étterem vezetősége folyékonyan beszélt angolul, úgyhogy szerencsésre sikerült megértetnem magam, amikor a gluténérzékenységemről beszéltem. Szerencsére az indiai konyha amúgy is inkább kukoricára támaszkodik, mintsem gluténtartalmú gabonákra, úgyhogy igazából az indiai ételek többsége így is úgy is gluténmentes. Csupán az indiai kenyértől tartsd magad távol (ezt hívják a helyiek „Ciapatti”-nak).

2. Burma Burma

Ez volt az első tapasztalatom a burmai konyhával. Kellemes meglepetés volt számomra, hogy az étteremben egy teljes gluténmentes étlapot is lehetett kérni mielőtt rendeltem volna. Lenyűgözően finom volt az étel!

3. The Taj Mahal Palace: gluténmentes szálláslehetőség Indiában

Számomra hatalmas szenvedély az utazás és a gasztronómia, de ezen kívül imádom végignézni a napkeltéket és napnyugtákat is. Megpróbáltam odaérni a napkeltére India Kapujához, de sajnos pont aznap volt felhős az időjárás, úgyhogy semmit se láthattam! Sebaj, utána sikerült túltennem magam ezen az apróságon, mivel egy ínycsiklandó gluténmentes dosa-val indítottam a napot Mumbai legjobb szállodájában, a Taj Hotelnél. A dosa leginkább egy palacsintára emlékeztető étel, ami teljesen gluténmentes alapanyagokból készül, és a séf még keresztszennyeződés  ockázataival is tisztában volt. Sőt, ő maga szolgálta fel nekem a gluténmentes reggelimet!

4. The Sassy Spoon

Ebben az étteremben többféle konyhának is ki lehetett próbálni az ételeit, és az étterem vezetősége teljesen tisztában volt azzal, hogy mi az a glutén, és hogy mely ételek felelnének meg nekem.

Külföldi gluténmentes nyaralásom következő állomása: Új-Delhi

Új-Delhi India fővárosa, és egyben utazásunknak a második állomása volt. Ez a város különösen fejlett és előrehaladott volt a többi városhoz képest. Egy nagyon kellemes hotelben szálltam meg,
ahol az épületen belül három különböző étterem is volt, és mindegyiknél tudtam gluténmentes ételeket kérni.

Ezen kívül a helyi piacokat is megnéztem, amelyek közül a legizgalmasabb az úgynevezett „tüsszögő piac”, ahol szinte mindegyik stand megvan pakolva többféle chilivel. És ahogy a név is sugallja, készülj fel arra, hogy egy párszor tüsszenteni fogsz, miközben ott nézelődsz!

Gluténmentes utazásom harmadik állomása: Dzshánszí

A barátaimmal itt azzal töltöttünk pár napot, hogy önkénteskedtünk egy katolikus apácák által vezetett árvaháznál. Az ottani gyerekeket a szüleik már születéskor elhagyták, de olyan is volt, akire egyedül találtak rá, ahogy a város utcáit járta. Lehetőségünk volt egy kis időt tölteni a gyerekekkel, és egyszerűen leírhatatlanul jó érzés volt a mosolyukat látni.

Egy pár napig ott maradtunk a kolostornál az apácákkal együtt, és együtt reggeliztünk, ebédeltünk, és vacsoráztunk. Nagyon segítőkészek voltak és külön figyelmet fordítottak a gluténmentes diétámra. Minden étkezés előtt velem együtt újra leellenőrizték, hogy az ételek valóban gluténmentesek voltak. Igazán hálás voltam mindazért, amit nyújtottak nekem ezalatt a pár nap alatt.

Indiai nyaralásom negyedik állomása: Agra

A bakancslistámon már régóta szerepelt az, hogy valamikor meglátogathassam a világ hét csodájának egyikét, a Taj Mahalt. Annyira boldog voltam, hogy ez végre sikerült!

Az ötödik állomás: Váránaszi

Váránaszi felé 10 órás volt a vonatút, úgyhogy tökéletes alkalmam volt arra, hogy a lelkiismeretesen összepakolt Schär nassolnivalókból eszegessek. Habár a vonatozás alatt megoldhattam volna másképp is az étkezést, egyszerűen olyan kényelmes és egyszerű volt csak úgy elővenni olyan harapnivalókat, amikről már tudtam, hogy 100%-osan gluténmentesek. A többi étkezést már a szállodában tartottam, ugyanis a városban nem találtam olyan sok helyet ahol úgy éreztem, hogy teljes biztonsággal ehettem volna.

A Gangeszt is sikerült megnéznem. Az indiaiak szerint a folyónak lélektisztító hatása van, mi szerint ha az elhamvasztott holttest hamvait a vízbe szórják, akkor nem kell a léleknek ismét  újjászületnie, hanem végre a mennybe juthat. Nagyon érdekes élmény volt számomra látni a híres folyót, úgyhogy ha valamikor eljutnál Váránasziba, akkor te se hagyd ki!

Gluténmentes nyaralásom hatodik állomása: Kalkutta

Kalkuttában is önkénteskedtünk barátaimmal, ahol a Teréz Anya által alapított Szeretet Misszionáriusai szerzetesrend tagjaival is találkoztunk. Az egyik általuk fenntartott árvaháznál segítettünk be. Én személyesen olyan helyen voltam, ahol különböző fogyatékosságban szenvedő gyerekeknek segítenek.

Kalkuttában sem találtam olyan sok helyet, ahol gluténérzékenyként könnyen ehettem volna, úgyhogy itt ismét megmentett az utazás előtt összekészített elemózsiám. Ugyanakkor végül kellemes
meglepetésként ért, hogy végül mégis csak találtam egy éttermet, ahol gluténmentesen is lehet étkezni. Ez volt a kalkuttai Hard Rock Café.

Utolsó állomás a hazatérés előtt: visszatérés Mumbai-ba

Mielőtt hazautaztam volna, megálltam egy olyan faháznál, ami egy erdő kellős közepén volt. Ekkor volt lehetőségem egy picit egyedül lenni és végiggondolni mindazt, amit átéltem ezen az igencsak
eseménydús utazáson. Ilyen interkulturális élmény után mindig átértékeli az ember, hogy mije van, és miért dolgozik. Cseppet sem bántam meg, hogy bevállaltam ezt a külföldi kalandot. Ekkor már picit fogyóban volt a gluténmentes termék készletem, de még mindig volt nálam egy pár Schär Bon Matin!

Újból otthon: tapasztalataim a gluténmentes indiai utazásom után

Ez a nyaralás életem egyik legjobb élménye volt. A kultúra, az emberek, a látnivalók, és a helyi ételek csábító illata és íze egyből eszembe jut, amikor Indiára gondolok. Szerintem legalább egyszer az életedben érdemes egy ilyet átélni!

Összefoglalásképp a következő gluténmentes tippeket ajánlanám figyelmedbe indiai utazásod előtt és közben:

• Bizonyosodj meg arról, hogy színvonalas szállásokat foglalsz le. A legtöbb online értékelésből már lehet vonni következtetéseket. A legfontosabb, hogy tiszta legyen a szálláshelyed, ugyanis fontos, hogy számíthass egy minőségi ételkínálatra.
  • Ne igyál a csapvízből, és ne egyél nyers gyümölcsöket és zöldségeket. Fontos, hogy csak palackozott vizet igyál. Erre fogmosásnál is figyelj!
  • Szánj időt a látnivalókra és a programokra! Elsőre picit soknak tűnhet az indiai kultúra, de érdemes a lehető legtöbbet kihasználni ebből a nem mindennapi utazásból. Nem fogod megbánni!
  • Részletesen tervezed meg az utazást. Minden napra legyen meg a terved (és a gluténmentes készleted)!
  • Szánj egy kis időt arra, hogy másokon is segíts. Hidd el nekem, rendkívül jó érzés és értékes tapasztalat lehet a jótékonykodás.

Kapcsolódó bejegyzések:

Gluténmentes akciós lista 2020 március

Gluténmentes akciók listája! Élelmiszer akciók egy helyen! Ne maradjon le, kövesse a gluténérzékeny.hu-n a pénztárca kímélő gluténmentes termékek listáját!

A keresztszennyeződés fogalma és elkerülése

„Segítség, véletlenül olyan ételt ettem, amiben volt glutén!” Ha téged is érint a cöliákia, esetleg gluténérzékeny vagy, a glutén fogyasztásának...

Gluténmentes akciós lista 2019 december

Jutányos árú gluténmentes termékek máskor? Innen indulhat! FIGYELEM: Ha a jutányos árú gluténmentes termékek listája tartalmazhat olyan terméket, ami nem...

Gluténmentes akciós lista 2019 november

Kedvezményes árú gluténmentes termékek máskor? Innen indulhat! FIGYELEM: Ha a kedvezményes árú gluténmentes termékek listája tartalmazhat olyan terméket, ami nem...

Gluténmentes nyaralás külföldön: téged is vár Dublin!

Tarts velem Dublinba és az őt körülvevő zöld környezetbe, és fedezzük fel együtt a város legjobb gluténmentes helyeit! Viktória vagyok,...

Gluténmentes akciós lista 2019 október

Megfizethető árú gluténmentes termékek máskor? Innen indulhat! FIGYELEM: Ha a megfizethető árú gluténmentes termékek listája tartalmazhat olyan terméket, ami nem...