Gluténérzékenység, lisztérzékenység, cöliákia, gabonaallergia.

A glutén-intolerancia információs portálja.

Mivel helyettesítheti a búzalisztet egy gluténérzékeny?

kókuszlisztA “lisztérzékenyeknek” illetve pontosabban gluténérzékenyek első fontos kérdése, a gluténmentes diéta összeállítása során:

A gluténtartalmú lisztek kiváltása hogy lehetséges?

A gluténérzékenyeknek (régiesen lisztérzékenyeknek) száműzniük kell a gluténtartalmú gabonaféléket (nem csak a búzát, hanem a rozsot, az árpát vagy egyes esetekben akár zabot is), illetve az azokból készült ételeket az étrendjükből. Ezt elég nehéz betartani, főképp az elején.
De szerencsére sok élelmiszerből (például kenyérből) kapható gluténmentes változatot is, illetve nem csak gabonából készülhet liszt, így ha ilyet vásárolunk, bátran süthetünk-főzhetünk vele.

Használjunk gluténmentes magliszteket!

A különböző olajos magvak (gesztenye, mandula, dió, mák, mogyoró, kesudió) őrleménye vagy lisztje (zsírtalanított őrleménye), illetve a rizs-, szója- vagy kókuszliszt egyaránt alkalmas a búzaliszt helyettesítésére a gluténérzékenyek diétájában.
Süthetünk belőlük kenyeret, zsemlét, más péksüteményt, gofrit, palacsintát, panírozhatunk velük húst, készíthetünk belőlük tésztát, galuskát, vagy sűríthetünk velük főzelékeket.

Milyen, glutént nem tartalmazó maglisztek léteznek?

 

Kókuszliszt

Az egzotikus gyümölcsből remek liszthelyettesítőt nyerhetünk. A reszeléket magunk is megőrölhetjük kávédarálóval, de beszerezhetjük készen bioboltból is.

Lenmagliszt

A lenmag zsírtalanított őrleményét használhatjuk önmagában is, de más maglisztekkel keverve még finomabb. A lenmag a népi orvoslás tapasztalatai szerint a hurutos köhögés és a hasmenés hatékony ellenszere, illetve az őrölt lenmag jó ómega-3-zsírsav-forrás.

Mandulaliszt

A hideg préseléssel előállított mandulalisztből süteményeket és kenyeret egyaránt süthetünk. A mandula nagy mennyiségben tartalmaz vasat, kalciumot, magnéziumot, cinket, foszfort, mangánt, szelént és E-vitamint.

Szezámliszt

A hidegen sajtolt szezámliszt remek vas-, kalcium-, magnézium- és cinkforrás. Elsősorban sós tésztákat és rágcsálnivalókat készíthetünk belőle.

A maglisztek sajátosságai

Ha gluténérzékenyek vagyunk, ezért gluténtartalmú lisztek helyett glutént nem tartalmazó maglisztet használunk, fel kell készülnünk rá, hogy az sütéskor nem feltétlenül viselkedik ugyanúgy, mint a sikértartalmúlisztek, illetve az íze is más; de az ezekből készült finomságok is nagyon ízletesek!

Ha a lisztet magunk készítjük, fontos, hogy azokat mindig nagyon finomra őröljük, ha nem szeretnénk, hogy darabos legyen. Előfordulhat, hogy a tésztához több zsiradékot vagy folyadékot kell adnunk, hogy homogén massza legyen. Ha valamelyik glutént nem tartalmazó magliszt ízét túl jellegzetesnek találjuk, keverjük a különböző liszteket.

 

 

Kérjük ajánljon minket másoknak is:

 

 , , , , , ,