Gluténérzékenység, lisztérzékenység, cöliákia, gabonaallergia.

A glutén-intolerancia információs portálja.

Gluténmentes hízókúra gondolatok a roboráló étrendről

Javaslatok a minőségi és mennyiségi állapot javítására, megszüntetésére

  • Egy-egy étkezés során nem szabad túlterhelni az emésztőrendszert.
  • A tányérra mindig kis adagokat kell tenni, mert a nagyobb adag étel látványa elveheti az étvágyat.
  • Nem szabad túl édesíteni az ételeket, és erős, csípős fűszereket sem ajánlatos használni. A többi, főleg zöld fűszer használata előnyös, mivel javítják az étvágyat, az ízetlen étel pedig rontja az evés élvezetét.
  • Az étvágytól függően naponta többször kell enni („csipegetni”).
  • Be lehet tervezni az étrendbe tízórait és uzsonnát (pl. gyümölcs vagy gyümölcsturmixok, illetve olajos magvakat kis mennyiségben).
  • Lefekvés előtt fél, egy órával lehet utóvacsorát beiktatni, (pl. egy doboz kefir, két darab gluténmentes keksz, egy darab zsírszegény kockasajt, egy lágy tojás).
  • Az étrendben a fehérjét – gluténmentes élelmiszerekkel – tejjel, tejtermékekkel (laktózmentessekkel), tojással, hússal, halhússal, húskészítményekkel, növényi fehérjékkel és fehérjealapú tápszerekkel biztosíthatjuk.
  • Szerepeljen a menüben minél többször zöldség- és főzelékféle, burgonya, rizs, gyümölcsök, gluténmentes kenyér és gluténmentes tésztafélék.
  • A friss gyümölcsök és zöldségek segítik a szervezet vitamin, és ásványi anyag, valamint a nyomelemek ellátottságát. A pektint tartalmazó gyümölcsök és zöldségek biztosítják az emésztéshez szükséges élelmi rostokat is. Hízókúrában, roboráláskor a túlzott mértékű rostfogyasztás azonban nem ajánlott.
  • A túlzott cukorral történő ízesítést kerülni kell, mert csak az “üres” kalóriát növeli, nem tartalmaz tápanyagokat.

A kisadagú ételeket is lehet dúsítani többféle módon is.

Fehérjék:

Az ételeket dúsíthatjuk különböző élelmiszerekkel, amelyek kis mennyiségben belekeverhetők a főtt ételbe, így kisebb adag fogyasztásakor is több energiát tartalmaz az ebéd, vagy a vacsora. Erre alkalmas a fehérjék közül például a felvert tojás, amit bele lehet csurgatni a főzelékbe folyamatos keverés mellett. Alkalmazhatunk még reszelt tojásfehérjét és sajtot, darálthúst és belsőséget (például máj).

Zsiradékok:

Például: kefir, joghurt, tejföl, folyékony tejszín, margarin, vaj, majonéz (salátákhoz), ezek laktózmentes változatait. Ezeket levesekhez, főzelékekhez, házi szendvicskrémekhez adhatjuk hozzá. A felhasznált zsiradék mennyisége ne legyen sok, mert hasmenést okozhat.

Szénhidrátok:

Méz, cukor (kis mennyiségben). A túl sok egyszerű cukor használata, illetve fogyasztása nem előnyös, mert átmeneti jóllakottságérzetet okoz, és a hízni vágyó nem kíván majd más, egészségesebb ételt. Az ételek dúsíthatók még gluténmentes lisztekkel és keményítővel, gluténmentes áztatott, kinyomkodott zsemlével és kenyérrel.

A dúsítás történhet tápszerekkel is (ha nagy az étvágytalanság).

A por és ital tápszerek használata, előnyösebb a tabletta, kapszula, stb. használatánál.

A klinikai gluténmentes tápszerek kis mennyiségben és megfelelő összetételben tartalmazzák a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyagokat. Az energiát adók mellett a vízben oldódó és a vízben nem oldódó vitaminok és a szükséges ásványi anyagok is megtalálhatók bennük. Kaphatók gluténmentes, és/vagy glutén és laktózmentesek is.

A tápszerporok ízesítés nélküliek, belekeverhetők az ételbe, melynek növelik a tápanyag-összetételét, de nem változtatják meg az étel ízét, illatat, és jellegét. Ajánlott belekeverni pl. gluténmentes burgonyapürébe, főzelékekbe, mártásokba, turmixokba, töltelékekbe, palacsintába és vagdalt húsokba, házi szendvicskrémekbe.

Kaphatók még ízesített és ízesítés nélküli tápszer italok, amelyek ízlés szerinti kiválasztással két étkezés között is fogyaszthatók.

Amikor elmúlnak a tünetek, és a közérzet is helyreáll a következő útmutató szerint érdemes összeállítana az étrendet:

CÖLITÁNYÉR azaz OKOSTÁNYÉR ® gluténérzékenyeknek

Amennyiben kérdése van felteheti szakértőnket ITT

Nógrádi Katalin dietetikus
2021.05.21



Kapcsolódó bejegyzések:

Gluténmentes akciós lista 2021 június
Gluténmentes akciós lista 2021 június

Vásárlóbarát gluténmentes termékek máskor? Innen indulhat! FIGYELEM: Ha a vásárlóbarát gluténmentes termékek listája tartalmazhat olyan terméket, ami nem gluténmentes, kérjük...

Érdekes adatok a gluténérzékenységről - 2021.05 KSH
Érdekes adatok a gluténérzékenységről – 2021.05 KSH

Néhány érdekes statisztikai adat a gluténérzékenységgel kapcsolatban a ksh.hu alapján.

A gluténérzékeny személyek az alábbi kedvezményekre lehetnek jogosultak - 2021
A gluténérzékeny személyek az alábbi kedvezményekre lehetnek jogosultak – 2021

Milyen kedvezmények igénybevételére jogosult 2021-ben egy cöliákiás? Személyi adókedvezmény, emelt összegű családi pótlék, közétkeztetés stb.

Mivel mutatható ki a cöliákia? Melyik gluténérzékenység vizsgálat mikor alkalmazható?
Mivel mutatható ki a cöliákia? Melyik gluténérzékenység vizsgálat mikor alkalmazható?

Többféle módszer vizsgálati módszer létezik gluténérzékenység megállapítására. Mikor melyik gluténérzékenység vizgsálatot kell elvégezni? Mi a különbség?

CÖLITÁNYÉR azaz OKOSTÁNYÉR ®  gluténérzékenyeknek
CÖLITÁNYÉR azaz OKOSTÁNYÉR ® gluténérzékenyeknek

Táplálkozz okosan gluténérzékenyen is! Az MDOSZ legújabb táplálkozási ajánlása az OKOSTÁNYÉR ® irányelvei alapján elkészítettük a gluténmentes változatot

Vékonybél-biopszia és Marsh-féle szövettani vizsgálat
Vékonybél-biopszia és Marsh-féle szövettani vizsgálat

Marsh-féle szövettani vizsgálat eredményeinek értelmezése. Bélbiopszia eredmény kiértékelése Marsh besorolás szerint

Mit ehet és mit nem egy  gluténérzékeny? Összefoglaló táblázat.
Mit ehet és mit nem egy gluténérzékeny? Összefoglaló táblázat.

Tisztázzuk, hogy mit ehet egy gluténérzékeny illetve mit nem ehet egy gluténérzékeny! Sokan nem tudják, hogy nem a lisztre érzékeny,...

, , , ,