Gluténérzékenység, lisztérzékenység, cöliákia, gabonaallergia.

A glutén-intolerancia információs portálja.

Szójakészítmények is gluténmentesek általában

Szója

Szójabab a természetben

Gluténmentes szójakészítmények

Először is fontos azt tisztázni hogy a szója ugyan nem tartalmaz glutént, de a tárolás és a feldolgozás során – amennyiben erre a termelő, szállító, élelmiszer gyártó, forgalmazó nem figyel oda – szennyeződhet gluténnal és így már viszont nem tekinthető az amúgy gluténmentes szója gluténmentesnek. A szennyeződés bekövetkezhet a magtárban a tároláskor, vagy egy olyan gépsoron történő gyártás alkalmával, amelyen gluténtartalmú gabonákat is feldolgoznak. Amennyiben még nem olvasta el a gluténmentes konyha kialakításáról szóló cikkünket, akkor ajánljuk szíves figyelmébe – gluténszennyezés kivédése otthon.

Ennyi bevezető után pár szót a szójáról, szójakészítményekről.

Az egészséges táplálkozási ajánlás szerint a szója, vagy szójakészítmények, vagy szóját tartalmazó készítmények heti rendszerességgel ajánlhatók.
A szója fogyasztás javasolt mennyisége mindig egyénileg kerül meghatározásra, ezért érdemes dietetikushoz fordulni, mert a személyes konzultáció alkalmával a dietetikus egy részletes kikérdezés mellett figyelembe veszi az aktuális egészségi – betegségi állapotokat,  az egyedi igényeket és így készít számára táplálkozási tervet!

Mivel a szója gluténmentes és (laktózmentes is egyben), így a natúr változatokat nyugodtan beilleszthetjük a gluténmentes étrendbe, hetente 1-2 alkalommal, kivétel: ha a beteg szójaallergiás is.

Fontos tehát ezért megbízható forrásból származó, garantáltan gluténmentes szójakészítményeket vásárolni, fogyasztani.

Szójabab

A szójabab természetben előforduló formája emberi fogyasztásra feldolgozatlanul alkalmatlan.
60%-át növényi olajok, és növényi fehérjék alkotják. Ezen felük közel 35%-ban tartalmaz összetett szénhidrátot és 5% egyéb szervetlen anyagot.
A szójában fehérjéi nagy százalékban hőállóak. A szójában található szénhidrátok egy része az ember számára emészthetetlen, és sajnos puffadást, fokozott szélképződést okozhat.
Nyersen nem javasolt fogyasztani, csak alapos hőkezelés és/vagy fermentálás, speciális előkészítés után. A szójatermékek is ezen az elven készülnek.
Speciális eljárással a szójababot megszabadítják a héjától és a fehérjék emésztését végző tripszin enzimet gátló vegyülettől.

A szójalisztet közvetlenül is fel lehet használni ételek elkészítésére.

Szójaliszt – amennyiben garantáltan gluténmentes.

Készen érdemes megvásárolni! Kétféle kapható belőle:

A teljes szójaliszt

100g tápértéke
energia 511,3 kcal
fehérje 41,6 g
zsír 28,5 g
szénhidrát 22,1 g

Pörköléssel készül, aminek következtében némileg módosul az íze, főként édes ételek készítésére használják.

A zsírszegény szójaliszt

100g tápértéke
energia 328,2 kcal
fehérje 47,3 g
zsír 0,6 g
szénhidrát 33,4 g

Felhasználhatjuk: kenyerek, péksütemények, édes-, és sós sütemények, pizza tésztához. Kb. a kenyérliszt 10-30 százalékát lehet kiváltani. Azt is vegyük számításba, hogy nagyobb a folyadékmegkötő képessége a búzaliszténél, így több vizet is kell használnunk hozzá.
Figyeljünk arra, hogy az így készült étel kissé lazább lesz a megszokottnál, de egy több napig friss marad.

Pirított szójabab

Persze fontos, hogy biztosak legyünk benne, hogy gluténnal még véletlenül sem szennyezett szójababról van szó.
TV nézéshez kiváló rágcsálni való, és az elkészítése is nagyon egyszerű.

  • a szójababot meg kell mosni, és 24 órára bő vízbe áztatni,
  • leszűrjük a babot, kicsit megszikkasztjuk, és egy tepsibe szórjuk,
  • 180 °C fokra előmelegített sütőben pirítjuk, de 2 percenként átkeverjük, hogy meg ne égjen,
  • sütő helyett serpenyőben is lehet pirítani, ez esetben a jó forró teflon serpenyőbe szórjuk a beáztatott, leszűrt, megszikkasztott babot, és kevergetés közben készre pirítjuk.

Miközben hűl, ízesíthetjük sóval, fűszerekkel, kevés olajjal, de natúran is finom ropogtatni való.

Szójaolaj – amennyiben garantáltan gluténmentes.

Préseléssel nyerik.
Energiatartalma ugyan annyi, mint az összes növényi olajé, tehát nem fogyókúrás!

100g tápértéke
energia 899 kcal
fehérje 0 g
zsír 99.9 g
szénhidrát 0 g

Mint az összes zsiradékot. a zsír kiváltására alkalmas. A legtöbbet használt típusok, a legismertebb változatok:

  • Finomított szójaolaj: sütéshez – főzéshez való.
  • A hidegen sajtolt szójaolaj salátákhoz javasolt. Vannak ízesíett változatai is, pl: chilivel, fokhagymával, rozmaringgal és tetszés szerint mi is ízesíthetjük egyéni fűszerekkel.
  • Szójamargarin: szendvics és krémek készítésére használható

Szójababrost (Okara)

Persze fontos, hogy biztosak legyünk benne, hogy gluténnal még véletlenül sem szennyezett szójababból készült.

Ez tulajdonképpen egy pép, ami visszamarad a szójaital vagy a tofukészítésekor.
Alacsony az energia tartalma  a sovány túróhoz hasonlóan, de a fehérje tartalma alacsonyabb, és a magas rosttartalmú szénhidrát mennyisége nagyobb.

100g tápértéke
energia 77 kcal
fehérje 3,2 g
zsír 3,3 g
szénhidrát 12,5 g
rost 4,1 g

Semleges ízű, így tetszés ízesíthetjük, akár sós, akár édes változatban. Akik rostszegényen étkeznek, és valamilyen okból nem ehetnek rostos ételeket, ezzel lehet dúsítani, hiszen semleges ízű!

Felhasználhatjuk: fasírtokhoz, mint a húst, tojással összefogva.
Dúsíthatunk vele darált húsos és/vagy rakott húsos zöldséges ételeket, krémeket.

Ön már olvasta a cikksorozatunkat, hogy mit ehetnek a gluténérzékenyek?



Kapcsolódó bejegyzések:

IBD - Cöliákia - Szója. Mi lehet a kapcsolat közöttük?
IBD – Cöliákia – Szója. Mi lehet a kapcsolat közöttük?

A szója enyhítheti a gyulladásos bélbetegségek súlyosságát tudtuk megy friss kutatásból. Az már tudjuk, hogy az IBD és a cöliákia...

Szójaallergia
Szójaallergia

A szója ugyan nyugodtan fogyasztható a gluténmentes étrendben, de van akik allergiásak a szójára, szójababból készült élelmiszerekre. Ismerjük meg a...

, , , , ,