Gluténérzékenység, lisztérzékenység, cöliákia, gabonaallergia.

A glutén-intolerancia információs portálja.

7 lépés a gluténmentes élet felé

út a gluténmentes élet felé

emésztési panaszok, hasfájás

Mielőtt öndiagnózist állítana fel tünetei alapján (melyek lehetnek laktózintolerancia, vagy IBS tünetei is), forduljon szakorvoshoz, hogy korrekt diagnózist állíthassanak fel.
Kiderült, hogy a szakorvosa gluténérzékenységet (régiesen lisztérzékenységet) vagy cöliákiát állapított meg Önnél, és ezért gluténmentes diétát kell folytatnia?
Lehet, az első pillanatban úgy érzi, hogy minden összedőlt, és el sem tudja képzelni, hogyan lehetne meg kenyér vagy tészta nélkül.

Milyen út vezet a gluténmentes élethez?

Így, ha szeretne megszabadulni a gluténérzékenység tüneteitől, a puffadástól, hasmenéstől, székrekedéstől vagy rossz közérzettől, illetve elkerülni súlyosabb hiányállapotokat, a legjobb megoldás betartani az előírt gyógyító étrendet. Nagyon fontos betartani a diétát, mert a gluténérzékenység egy alattomos betegség, ami kezeletlenül súlyos következményekkel jár.
De szerencsére a gluténtartalmú gabonából készült ételeken kívül is rengeteg mindent fogyaszthat, illetve egyes élelmiszereknek létezik gluténmentes változata is.

A gluténmentes diétát betartani nem lehetetlen, de azért erőfeszítést igényelhet. Mindenképpen tovább fogja Önt küldeni dietetikushoz a szakorvos, addig követheti a következőket.

Ha követi az alábbi 7 lépést, könnyebben átállhat az új gluténmentes étrendre.

  1.  Távolítson el a konyhaszekrényből és a kamrából minden gluténtartalmú élelmiszert, mint pl.:
    • a búzalisztet
    • búzadarát
    • kuszkuszt
    • hagyományos száraz tésztát
    • kenyeret
    • konzerveket
    • szószokat
    • fűszerkeverékeket
    • ételízesítőket
    • kekszeket
    • nápolyit
    • réteslapot
    • pitát
    • pizza lapot
    • pudingport
    • salátaöntetet, stb. …
    • Teljes lista arról, hogy mit ehet és mit nem egy gluténérzékeny ITT.

    Amit lehet, ajándékozzon el, a többit dobja ki!
    gabonalisztek helyettesítésre adtunk néhány ötletet előző cikkünkben.

  2. Vásároljon minél kevesebb feldolgozott élelmiszert és készételt, és inkább töltse fel a kamrát, a hűtőt és a fagyasztót:
    • friss zöldséggel, gyümölccsel,
    • tejjel, natúr tejtermékekkel,
    • húsokkal,
    • tojással,
    • friss vagy fagyasztott fűszerekkel
  3. Szerezzen be gluténmentes élelmiszereket (kenyérféléket, tésztákat, kekszeket, édességeket, stb…); ezeket a legtöbb hipermarket és nagyobb élelmiszer-áruház polcain megtalálhatja.
  4. Bevásárláskor mindig olvassa el az élelmiszerek címkéjét; ezt alakítsa szokásává. Az allergéneket, ha nem jelent meg az összetevők listájában eddig is jelölni kellett, de a 2014-ben életbe lépő jelölési rendelet szerint az allergéneket az összetevők között külön is ki kell emelni, megkönnyítendő az ételallergiások tájékozódását.
    törlés
  5. Különböző hajápolószerek vagy fogkrémek is tartalmazhatnak glutént, így válogassa át a fürdőszobaszekrényt is. Bár ezek csak akkor veszélyesek, ha lenyelik őket  – pl. kisgyerekek.
  6. Ha kénytelen házon kívül étkezni (például a munkahelyén, egy tanfolyamon vagy egy kiránduláson), vigyen magával otthon csomagolt ételt.
  7. Ha talál garantáltan gluténmentes fogásokat is kínáló éttermet, akkor nyugodtan beülhet oda is 1-1 ízletes fogásért ebédre vagy vacsorára.
    törlés
Pestós polentafalatok, gluténmentes recept

Pestós polentafalatok

Ha követi a fenti lépéseket, könnyebben átállhat a gluténmentes étkezésre, és teljes életet élhet gluténérzékenyen is.
A guténérzékeny.hu weboldal pedig segít Önnek ebben:

  • a folyamatosan frissülő hírekkel
  • érdekességekkel
  • ami talán a legizgalmasabb a hetente frissülő gluténmentes receptekkel!

Amennyiben Ön is felismeri Önmagán vagy családtagján a gluténérzékenység 10 jelét mindenképpen érdemes mielőbb szakorvoshoz fordulnia.

 



Kapcsolódó bejegyzések:

Mi az a diétahiba? Kerüljük el! Vásároljunk figyelmesen! 1.
Mi az a diétahiba? Kerüljük el! Vásároljunk figyelmesen! 1.

A cöliákia egy olyan betegség, amelyben a legfontosabb a korai felismerés az élethosszig tartó szigorú gluténmentes diéta. Mi az a...

Vendégség gluténérzékenyen
Vendégség gluténérzékenyen

"Ne most diétázz majd ráérsz a jövő héten!” A gluténmentes diéta az nem fogyókúra amit 1-2 alkalommal fel lehet függeszteni....

, ,